Loreen berättar hur du blir stark och lugn

Enkelhet, paus för reflektion och att själv vara chef för sitt liv är något Loreen tillämpar för att må bra. Foto: Cornelia Nordström
Enkelhet, paus för reflektion och att själv vara chef för sitt liv är något Loreen tillämpar för att må bra. Foto: Cornelia Nordström
 
Med sin enkla och avskalade stil har hon tagit hela Europa med storm. Med "Euphoria" sprider Loreen även sitt speciella hälsobudskap med sin musik. Söndags experter visar vägen till hennes vinnande stil i sju steg. Följ Loreen-metoden så får du också balans i livet.



Steg 1: Klä dig enkelt - och naturligt

Det finns en hälsolinje även bakom Loreens klädstil. I finalnumret bar hon en grön chiffongkappa med handmålat mönster, tanken var att outfiten skulle ge en känsla av harmoni. Loreen skyr krusidullerna och vill bara ha det enkla.

Hon vill helst bära kläder i organiska material, hellre bomull än syntet. Hon ser inte sig själv som "trendig", det är viktigare att "förmedla en känsla" med kläderna.

Loreen har också blivit känd för sin lugg, något som hon har sagt passar hennes blyga natur.

Stilexperten Emma Danielsson: "Loreens enkla look är uppfriskande, särskilt i schlagersammanhang där det är så mycket annat som glittrar. Hon har hittat en egen stil som känns väldigt modern. Trots att hon väljer det avskalade bär hon alltid intressanta och trendiga detaljer som hatt och stora glasögon. Därför blir hennes stil aldrig tråkig. Hennes tjocka och raka lugg matchar klädstilen. Andra i schlagern hade paljetter och lockar, men även i frisyren har Loreen valt något rakt, halvrufsigt och modernt. Den karakteristiska luggen och klädstilen gör henne till en klar stilikon."




Steg 2: Meditera - bromsa tempot

 

Loreen ägnar stor del av sin fritid till att varva ner och meditera. Vanligtvis brukar hon meditera en timme om dagen.

"När jag har tid för daglig meditation så får jag en chans att reflektera över vad som sker och kan uppskatta det", har hon sagt till DN.

Efter vinsten i Melodifestivalen i mars isolerade hon sig under två dygn för att varva ner och koppla bort omgivningen.

"Att meditera kan låta fjantigt, men det handlar om att vilja vara själv. Andra kan säkert tycka det är jobbigt. Den stunden då jag tyckte det var jobbigt att vara själv så ifrågasatte jag det. Varför är det jobbigt att hänga med mig själv? Då kan man gräva hur mycket som helst", har hon sagt till DN.

Loreens meditationsparadis ligger i Skinnskatteberg i Bergslagen där hennes vänner driver ett meditationscentrum. Där går Loreen upp sex om morgnarna för att bada, gå skogspromenader och hämta energi. Hon ägnar sig också åt den extrema meditationsformen Vipassana som går ut på att hon är tyst i tio dagar. Under den tysta perioden får hon inte ens upprätta ögonkontakt med andra människor. Hon känner att tystnaden "rensar ut de mörka sakerna".

Hälsoexperten Kajsa Asp Jonson: "Det är viktigt att stanna upp och fundera, att bromsa det snabba tempot många av oss lever i. Det är nog inte många som varken kan eller vill stänga ute omvärlden under tio dagar, jag skulle i så fall hellre rekommendera att man hittar luckor i sin vardag då man kan lägga in en paus och göra det flera gånger i veckan. Kanske en promenad i skogen eller längs havet då man kan lyssna på vinden eller vågorna, ett yogapass eller en halvtimme på en massage

bänk".




Steg 3: Skala ner livet - och stäng av ibland


Efter vinsten i Baku förklarade Loreen att det långsamma tempot i hennes rörelser är ett budskap om att vi ska sakta ner tempot i våra liv. Hon tror inte heller på alla attiraljer vi omger oss med, därför valde hon att vara barfota på scenen.

"Essensen är att skala ner numret. Det är det som är mitt budskap, att våga stå i min enkelhet och tro på att jag funkar precis så här. Jag behöver inget annat, det här är jag, det går inte att göra på något annat sätt", har hon sagt till TT.

Loreen äger ingen tv och vill avskärma sig från all information som cirkulerar på nätet och i andra kanaler. Hon har också slutat fästa sig vid ägodelar, till förmån för det andliga.

"Det fanns en tid då det materialistiska betydde väldigt mycket för mig, men i det läge som jag är i nu känner jag att jag skulle kunna förlora allt jag äger utan att det skulle spela mig någon roll. Jag har gått från att vara tokrik till luspank, men jag bryr mig inte om det", har hon sagt till Hemmets Journal.

Psykolog Maria Farm: "Att skärma av sig från omvärlden en viss period kan vara nyttigt för alla människor som är utsatta för granskning och bedömning eller lever under stress. Att inte ha tv är ett personligt val som säkert kan upplevas som jätteskönt. Det gäller att hitta en balans mellan att känna lugn och ro i sinnet utan att bli världsfrånvänd. Många av mina klienter får träna sig på att bara vara hemma en helg och stänga ute saker som dator och Facebook. Det kan finnas ett flyktbeteende i att alltid vilja vara uppkopplad, vilket är väldigt stressande."




Steg 4: Yoga och dansa - ta hand om kroppen

Att röra på sig betyder mycket för Loreens psyke och artisteri. Hon tränar ashtangayoga (en mer fysisk och idrottslig form av yoga), styrketräning och dans. Innan finalen i Baku tränade hon upp till fem timmar per dag fem dagar i veckan.

"Jag har satsat mycket på fysiken, för ju starkare jag är, desto snyggare blir rörelserna", har hon sagt till TT.

Träningen är viktig inte bara för kroppen, utan också för rösten.

"Om jag inte sover och tränar så blir rösten sämre, och då kommer paniken. Har jag ingen bra kondis är jag körd", har hon sagt till Expressen.

Träningen har också med hennes åsikter om snedvridna kroppsideal att göra.

"Kvinnokroppen ÄR vacker, men det är så mycket 'body, body, body', att man nästan måste täcka kroppen för att få fram ett budskap. Jag har hellre muskler och propagerar för det än trycker upp brösten. Det är därför jag tränar så mycket", har hon sagt till Expressen.

Hälsoexpert Kajsa Asp Jonson: "Dansen ger konditionsträning och ashtangayogan ger både styrka, rörlighet och bra andningsteknik. Ashtangayogan är en fysisk och dynamisk form av yoga som bidrar till bättre kroppskontroll och koncentration. Här kombineras alltså fysisk träning med mentalt fokus vilket är jättebra träning för allt som krävs i ett sång- och dansnummer. Dans och yoga är bra träningsformer även för vanliga motionärer, inte minst för den som vill bli smidigare, få bättre hållning och slippa värk i rygg och nacke. Andningstekniken man lär sig i yogan är bra att ta till när man känner sig stressad och behöver hitta tillbaka till lugnet."




Steg 5: Skippa alkoholen - för vikten & sömnen

Loreen har sagt att hon tycker att alkohol trubbar av sinnena.

"Jag har druckit några gånger men jag vill kunna känna och vara närvarande, när man dricker blir allt det förstört", har sångerskan sagt till Expressen.

Efter vinsten i Baku skippade hon champagne-skålarna till förmån för sin sömn.

Alkohol påverkar sömnen negativt, vilket är Loreens fasa.

"Stämbanden är ju en muskel. Det kom jag på för många år sen, om jag inte sover och tränar så blir rösten sämre, och då kommer paniken", har hon sagt till Expressen.

Hälsoexpert Kajsa Asp Jonson: "I små mängder är det inga problem att dricka alkohol, det kan till och med vara hälsosamt att dricka lite vin. Men större mängder alkohol påverkar kroppen negativt på många sätt, till exempel vikten. Alkoholen påverkar vilken typ av mat man väljer, även dagen efter är man ofta sugen på fet och salt mat. Förbränningen fungerar sämre än normalt för att levern prioriterar alkoholförbränning före fettförbränning. Alkoholen påverkar också salt- och vätskebalansen vilket går ut över prestationsförmågan. Man blir tröttare och risken är stor att tv-soffan lockar mer än motionsspåret. Även sömnen påverkas negativt av alkohol. Att avstå alkohol ger alltså hälsovinster inom allt från koncentrationsförmåga till vikt och träning."




Steg 6: Våga vara ensam - testa dina gränser

Det är viktigt för Loreen att resa och komma bort från stressen i vardagen.

Hon tycker inte om sol och bad-resor utan syftet är att rensa sinnet ordentligt. Nästa drömresmål är Svalbard dit hon vill åka själv. Det är glaciärerna och vandringslederna som lockar.

"Jag kommer att ta tydliga pauser för att hämta mig framöver, resa och ta det lugnt", har hon sagt till DN.

Psykolog Maria Farm: "Det är nyttigt att testa sina gränser och tvingas ta sig an nya miljöer på egen hand. Att resa ensam kan leda till att man återupptäcker sig själv, vem man är. Många tycker att det är obehagligt att stå på egna ben, det är en skatt att veta om sig själv att man klarar det. Att resa själv kan också vara ett alternativ för den som inte är lagd åt att meditera, men ändå vill landa i sig själv."




Steg 7: Lyssna på dig själv - och välj rätt omgivning

Något Loreen lärt sig med åren är att strunta i andras åsikter. Det började med hennes medverkan i "Idol" 2004. Hon har beskrivit hur hon tappade bort sig själv för att sedan hitta tillbaka.

"Jag tycker inte om att vara en bricka i någon annans spel. Så gott det går vill jag vara bossen i mitt eget liv. Chefen över mig själv", har hon sagt till DN.

Hon har handplockat teamet runt sig, för att hon ska trivas och kunna vara sig själv fullt ut.

"Jag är glad över att ha fint folk med mig som går i linje med den jag är. Jag har valt dem jag jobbar med, folk som kommit in i mitt liv och som jag känner samhörighet med", har hon sagt till DN.

I stället för att släppa ett album snabbt efter finalvinsten väljer hon att ta det i sin egen takt.

"Jag hade kunnat släppa skivan mycket tidigare, men jag har valt att inte segla på Melodifestivalvågen. Jag tycker att kvalitet kommer före. Jag ska förvalta det här med gediget arbete, jag tänker inte komma ut med en massa skit", har hon sagt till DN.

Psykolog Maria Farm: "När andra tycker och tänker mycket om det man gör, så som det var för Loreen i 'Idol', blir det knepigt att hitta ett eget uttryck. Det är en utmaning att finna sig själv, men det kan även vara sporrande att leva upp till andras förväntningar. Det gäller att välja ut vilka människor som man faktiskt vill lyssna på och som upplevs som genuint viktiga i ens liv."


Postat av: Jacob

Hej är det loreen som skriver alla inlägg?

2012-06-28 @ 10:02:34
URL: http://jackes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0