"Loreen tillbaka i sin mammas hemland" - Article about Loreen in Morocco

Article by Aftonbladet 

Loreen tillbaka i sin mammas hemland
Nöjesbladet följde exklusivt med Loreen till Marocko

Förföljd, avlyssnad och hotad.
Loreen har tagit stora risker för att stå upp mot diktaturer.
– Jag kände fara för mitt liv, säger hon.
Nöjesbladets Helena Trus och Robin Lorentz-Allard fick exklusivt följa Loreen Talhaouis resa tillbaka till sina marockanska rötter.

Frågorna är många. Och alla vill prata om samma sak, hennes engagemang för mänskliga rättigheter.
Loreen, 29, sitter svartklädd i skyhöga klackar, i en senapsgul fåtölj och svarar lugnt och sansat på frågorna på presskonferensen för inhemsk och internationell press.
– Det är svårt för mig att inte engagera mig när jag ser fattigdom och brist på mänskliga rättigheter, svarar hon med en blandning av engelska och arabiska. Vissa gillade inte vad jag sa, men jag kämpar ändå.

Nobbades av presidenten
Loreen var den första artisten i Eurovision song contest på plats i Azerbajdzjans huvudstad Baku som vågade ta avstånd från den totalitära regimen, och öppet kritisera den.
Något som hon också har blivit känd för i Marocko.
– 90 procent av alla frågor handlade om just det, helt fantastiskt, säger Loreen.
Men, som hon själv beskriver, hennes ställningstagande gillades inte av alla.
Hon fick hård kritik från den azeriska regeringen för uttalandena och mötena med människo­rättsorganisationer och kvinnogrupper.
– Presidenten bjöd alla delegationerna på fest, utom oss. Det gick vi ut och firade, eftersom det betyder att fjuttiga Sverige öppnade upp för en diskussion och det nådde landets högsta nivå.

* * *

Nöjesbladet har exklusivt fått följa med sångerskans resa tillbaka till rötterna.
Till Marocko, hennes mamma Choumicha Talhaoui Hanssons hemland.
Hennes hemby ligger i Nador i norra Marocko, där Loreen har tillbringat många somrar.

”Vi har alla makten”
Natten till i går spelade hon i Marocko för första gången på den årliga festivalen Mawazine Rythmes du Monde i Rabat.
Här har världsartister som Whitney Houston, Alicia Keys, Stevie Wonder, Rihanna och David Guetta spelat.
Förutom ”Euphoria” spelade Loreen den nya singen ”We got the power”, även den har ett politiskt budskap.
– Den handlar om att vi alla har makten inom oss, folket har makten. Det är också ett viktigt budskap till kvinnor, säger Loreen
Det är en anledning till nerverna hon kände inför kvällen.
– Jag är väldigt nervös. Som artist har jag ett så starkt behov av att ”connecta” med publiken. Svenska publiken vet vem jag är. Jag är mest nervös över att inte lyckas kommunicera. Det känns direkt om du står på scenen. Jag är orolig för att hur de ska ta emot mig, som kvinna, att jag tar plats. Det är skillnad om en Bob Marley står och sjunger ”we got the power” … Vi får se hur det tas emot, säger hon innan konserten.
Efter showen hyllades hon av Enrique Iglesias, som hon var förakt till.
– Bra jobbat. Kul att träffa dig, säger spanjoren och sträcker fram sin hand.

* * *

Loreen kliver in i det förfallna gamla teracottafärgade slottet.
På nästippen sitter runda, blåtonade John Lennon-solglas­ögon och hon bär grova, svarta kängor i förmiddagsvärmen.
I dag är det gamla slottet en byggnad med naggade torn och fallfärdiga murar.
Vi har åkt till Amesip, en förening som arbetar med att stödja gatubarn och ungdomar som kommer från svåra förhållanden i Marocko.
Skolan ligger norr om Rabat, i Salé, och är en av flera skolor och stödboenden föreningen driver i Marockos mest utsatta områden. Centret i Salé är dessutom en av två mottagningar i hela landet som hjälper ungdomar med drogproblem och avgiftning. Inomhus pågår lektioner i cirkuskonster. Ungdomarna får lära sig allt från akrobatik till matlagning, vilket kombineras med vanliga lektioner.
– Vi hjälper barn och ungdomar från svåra förhållanden så att de får en dräglig vardag. Det betyder jättemycket att Loreen är här, säger en av grundarna till Amesip, Touraya Jaidi Bouabid.

”Många starka kvinnor”
Loreen satte sig ner och pratade med flera av ungdomarna efter deras lektion.
– De har varit med om så mycket och det här är en fristad för dem. De är så starka och de har sådan disciplin. Det finns många starka kvinnor i det här mans­dominerade samhället. Det är inte så lätt som kvinna att gå hem och säga till sina föräldrar att man vill bli cirkusartist.., säger Loreen efter besöket.
Men, hon menar att det ändå har hänt en hel del i det marockanska samhället.
– Jag blir väldigt känslosam när jag kommer hit, jag kan känna frustration. Men det har skett en sådan utveckling här, människor vill se förändring och det gör mig så glad, säger Loreen.

* * *

Loreens engagemang för utsatta har hyllats över hela Europa. Under en intervju med Nöjes­bladet på sångerskans hotellrestaurang i Rabat, berättar hon om engagemangets baksidor.
Som den där gången i juli förra året, när Loreen uppträdde för den kontroversiella vitryske presidenten Aleksander Lukasjenko på en tv-sänd öppningsgala till den vitryska konstfestivalen Slavianski Bazaar i staden Vitebsk. Hon kritiserades för att deltagandet kunde uppfattas som ett propagandajippo för regimen.
– Vi fick reda på två dagar innan vi skulle åka att det var Lukasjenkos egen festival. Jag kände mig grundlurad. De mörkade det för oss och jag var så jävla arg. Det blev så klart problematiskt och jag måste alltid tänka på vad det jag gör sänder ut för signaler. Vi la ner mycket tankeverksamhet, hur vi skulle kunna komma runt det.
– Så jag vände på det, och hittade ett sätt jag kunde ge igen.
Under besöket träffade hon människorättsorganisationen Civil rights defenders, och för allas säkerhet var Loreen tvungen att initialt hålla mötet hemligt. Loreen skänkte också 75 000 kronor av sitt gage för att stödja det arbetet i landet.

”Jag kände mig hotad”
Hennes revolt resulterade i flera risker, som att hennes telefon var avlyssnad och att hon och teamet var förföljda.
– Jag kände mig hotad. Den situationen var svinpressad, det var kaos och de var så arga och provocerade, eftersom jag vägrade gå deras ärenden. De hade noll respekt.
Situationen blev ohållbar.
– Det är en av de värsta erfarenheterna i mitt liv och där kände jag fara för mitt liv. Jag var rädd att det skulle hända nåt.
– Visst, ibland är jag dum­stridig. Men jag vägrar att låta folk ha makt över mig.

DEBUT-SHOW
Det är inte så lätt som kvinna att säga till sina föräldrar att man vill bli cirkusartist.
Det är en av de värsta erfarenheterna i mitt liv och där kände jag fara för mitt liv.
Zooooom!

Loreens dagar i Marocko:

Onsdag
Landade på kvällen. 

Torsdag
15.00 presskonferens med inhemsk och internationell press. Där fick hon mest frågor om sitt marockanska ursprung och mänskliga rättigheter. På plats fanns journalister från Sky news Arabia, tunisiska radiostationen Jawhara FM, Le economist, samt inhemsk press och press från Algeriet. 
18.00 fest i den svenska ambassadören Anna Hammargrens residens i Rabat. Där träffade hon marockanska musiker och ambassadfolk. 

Fredag
10.00 besökte föreningen Amesip, som arbetar med att stödja gatubarn och ung­domar som kommer från utsatta områden i Marocko. 
14.00 intervju med Nöjesbladet på hotellet.
17.45 soundcheck på festivalscenen, då hela Enrique Iglesias team ska ha lyssnat och diggat.
21.45 showtime. Spelade i 30 minuter som förakt till Iglesias. 

Lördag 
Hemfärd.

Det här är Loreen
Namn: Lorine Zineb Nora ”Loreen” Talhaoui.
Ålder: 29.
Bor: Stockholm.
Familj: Singel.
Aktuell: Med nya singeln ”We got the power”. 
Hit åker Loreen i sommar 
I mitten av juni åker Loreen till Los Angeles för att träffa låtskrivare och skriva till det nya albumet.
Hon åker också och spelar i länder som Finland, Danmark, Norge, Polen, Estland, Libanon, Moskva, Lettland.

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0