Loreen’s outfit for Eurovision 2013 - Fifth Avenue Shoe Repair

Kreativiteten går på högvarv när jag tittar förbi i ateljén i Stockholm där Loreen och V Ave Shoe Repairs Astrid Olsson finslipar plaggen de gemensamt tagit fram för Loreens framträdande under Eurovisionfinalen i Malmö om drygt en vecka.

Tekniska lösningar och praktiska detaljer bollas fram och tillbaka. Astrid tecknar yviga bilder i luften av flygande chiffonger, tajta trikåer och fluffiga fjädrar, medan Loreen uppdaterar med information om framträdandet.

– Det känns tryggt att samarbeta med en kreatör som har en tydlig vision och som man känner en samhörighet med, säger hon.

Att valet föll på V Ave Shoe Repair verkar ha varit mer eller mindre en självklarhet.

– Jag dras till passionerade människor som älskar det de gör. Astrid och jag klickade direkt, på ett spirituellt plan. Jag har dessutom redan mycket V Ave Shoe Repair i garderoben. Det är en look som balanserar manligt och kvinnligt på ett sätt jag gillar. Jag vill också gärna tillföra något nytt och otippat till Eurovision-scenen, där det inte är så vanligt att man samarbetar med modeskapare, säger hon.

Valet av designer kunde naturligtvis inte ha varit mer lyckat. Förutom den rätta känslan för looken har Astrid dessutom stenkoll på vilka material och snitt som funkar när man rör sig på scenen. Hon och Lee (den andra halvan av V Ave Shoe Repair) har nämligen ett förflutet som dansare.

– Att få skapa unika plagg av den här kalibern är ett drömuppdrag, och ett perfekt komplement till kollektionsarbetet. Loreen har dessutom en egenhet som artist som jag älskar. Hon tar alltid saker ett steg vidare, säger Astrid.

Och plaggen?

– De måste ge styrka och storhet – det är en gigantisk scen. Vi kommer även att följa upp looken Martin Bergström skapade till Euphoria-framträdandet i Baku, för att knyta ihop säcken. Jag tänker lite krigarutstyrsel. Mer än så vill vi inte avslöja just nu …

Som stor beundrare av både V Ave Shoe Repair och Loreen kommer jag att sitta som klistrad framför tv-rutan 18 maj. Skisserna och work in progress-plaggen jag lyckades få en snabb tjuvkik på innan jag kördes ut ur den kreativa bubblan i V Ave Shoe Repairs ateljé bådar massor av gott.

En liten smygtitt:

Skiss: Astrid Olsson.
Astrid Olsson, stajlisten Robert Nordberg och Loreen. 
Foto: Charli Ljung.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0