Loreen gör ny låt - i Lappland

 

 

De har tre dagar på sig att ­göra en låt med någon de ­aldrig har träffat.

Loreen är en av artisterna i nästa säsong av ”Sapmi ­sessions” i SVT.

– Det var några av de ­vassaste kreatörerna jag har jobbat med, säger hon.


Uppdraget?

 

Att på tre dagar skriva och ­spela in en låt med någon du aldrig tidigare har träffat.

Platsen?

En gammal övergiven tågstation nära den norska gränsen i Lappland.

Inspelningarna av den kommande säsongen av SVT:s ”Sapmi ­sessions”, där kända artister samarbetar med ­samiska artister, har precis avslutats.

"Avlägset och tyst"

Nu kan Nöjesbladet avslöja alla de medverkande artisterna. En av dem är Eurovision song contest-vinnaren Loreen, 29.


För Loreen var inspelningarna en upplevelse utöver det vanliga.

– Det var mäktigt att få skriva och producera på en plats som är så avlägsen och tyst som Vassijaure. En av de vackraste platser jag har varit på och några av de vassaste kreatörerna jag jobbat med. Den här resan gav mig perspektiv på mig själv, säger hon.

Samtidigt hyllar hon samerna.


– All respekt till samerna och deras kunskap. Vi har mycket att lära oss av dem och deras sätt att förvalta marken vi går på, säger hon.

"Väldigt tacksamt"

”Sapmi sessions” sänds i början av 2014. Enligt Henrik Burman, producent på SVT, skapar omgivningarna unika förutsättningar.


– Det är fantastiskt vackert och att göra en tv-produktion där är väldigt tacksamt, det blir som en bubbla. Sen ska man verkligen ­både göra låten och spela in den på tre dagar med någon man aldrig har träffat ­tidigare. Det gör det extremt ­fokuserat och det blir mycket känslor, säger han.


Postat av: by cajsab

Fin blogg du har! Delar just nu med mig av en rabattkod på caseapp på min blogg! Så in och kika! ;)

2013-10-12 @ 16:33:38
URL: http://bycajsab.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0