Loreen: "Jag är på folkets sida"

 

BORGHOLM. Hon uppträdde för Vitrysslands diktator Alexandr Lukasjenko i torsdags.

I går var hon i Borgholm på Öland - där berättade hon om den aggressiva stämningen som uppstod på arenan innan spelningen och att hon gör det för fansen.

- Jag är på folkets sida, jag sjunger för dem. Men jag var rädd hela vägen hem, säger Loreen.

 

Efter vinsten i Eurovision Song Contest har Loreen fans världen över. Under besöket i Vitryssland, som hon har fått kritik för, hade artisten också möten inbokade med människorättsorganisationen Vjasna.

- Jag fick en inblick hur andra människor har det. Det är verkligen ingen lek, säger artisten som uppträdde på Victoriadagen i Borgholm.

- Det kändes konstigt att vara där, men jag är glad att jag fick uppleva det. Det var bara 24 timmar av mitt liv, de har det så där hela tiden.

"Aggressiv stämning"

Före uppträdandet i Vitryssland släppte inte vakterna på arenan in personer från svenska ambassaden. I stället fick Loreen säga till dem - annars tänkte hon inte sjunga. Och in kom de till slut.

- Det var en aggressiv stämning, men de tvingades att släppa in dem.

Även när sångerskan skulle åka hem var det tissel och tassel. På svenska ambassaden fick hon klättra genom fönster och ta bakdörrar - för att sångerskan inte skulle råka illa ut för något.

- Jag var fullt medveten om riskerna, att jag kunde bli stoppad på flygplatsen.

Kommer du att göra liknande grejer igen?

- Jag kan inte köra bojkott-stilen. Jag gör det för fansens skull.

Loreen menar också att presidenten Aleksandr Lukasjenko, sagt att han inte ville att det skulle handla om politik - utan i stället om musik för folket.

- Det öppnar också upp dörrar för mig att prata.

Under mötet med människorättsorganisationen var vinnaren av Eurovision Song Contest ärlig.

- Jag var ärlig och sa vad jag tyckte och tänkte. Jag tänkte att det fick bära eller brista.

 

Av Johanna Cardell

[email protected]



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0