Ambra satte ljuset på Loreen

Foto: David Lundberg. Text: Markus West
Skulle man få svenskarna att lära sig jobbmoral så har Stockholm möjlighet att bli ett nytt Dansmekka, säger Ambra Succi, finlandssvensk dansare som gjorde koreografin till Loreen.

Ambra satte ljuset på Loreen

Finlandssvenska dansaren och koreografen Ambra Succi, 36, gör succé i Stockholm. Ambras samarbete med svenska schlagervinnaren Loreen lovprisas av branschen.
Ambra Succi har alltid gått sin egen väg. Hon började dansa först som femtonåring. Det är sent i en bransch där de flesta som vill nå framgång tar danslektioner redan i dagisåldern.

När Ambra väl hade gjort sitt val gick allting i rasande fart.

– Jag tog mitt pick och pack och reste ut i världen för att delta i workshops eller bara för att träna dans, säger hon.

Ambra, som har italiensk pappa och finlandssvensk mamma, bodde både i Italien och i New York innan hon 1997 landade i Stockholm.

Hon sökte till Balettakademin och kom in, men inte på årskurs ett som alla andra. Hon började genast på årskurs tre, någonting som var en sensation.

– Jag var väl hatad. Folk hade kämpat jättelänge, slitit hårt i förberedande klasser och lagt ner massor av pengar på sin dansutbildning. Så glider jag in direkt i årskurs tre. Jag fick dessutom bra betyg. Många tyckte att det hade gått för lätt för mig.

Dansare i Bounce

Redan under de första månaderna i Stockholm träffade Ambra de dansare som senare bildade Bounce Streetdance Company. Bounce var ett Stockholm baserat danskompani som friskt blandade dansstilar som locking, popping, breakdance och jazzdans. Bounce blev en succé som räckte i flera år.

– Bounce blev anledningen till att jag stannade kvar i Stockholm, säger Ambra.

När man nämner namnet Ambra Succi i Helsingfors är det inte nödvändigtvis Bounce som publiken tänker på. Ambra blev kändis i samband med musikalen Hype i början av 1990-talet.

– Hype var viktig för mig. Jättemycket var nytt för mig, men vi hade en jättebra regissör. Jag utvecklades sjukt mycket. Jag var så himla oerfaren. Hypes genomslagskraft var enorm. Det kom folk från Sverige för att se oss.

Två gånger Loreen

Ambra Succis samarbete med Lorine Zineb Noka Talhaoui, som är mera känd under artistnamnet Loreen, började i fjol. Ambra gjorde koreografin åt Loreen som deltog i Melodifestivalen med bidragetMy Heart is Refusing Me.

Det slutade inte så bra, men Loreen och därmed också Ambra Succi fick en andra chans. I år har Ambra gjort koreografi, samt skrivit bild- och ljusmanus till vinnarlåten Euphoria.

De två kvinnorna fann varandra direkt.

– Man ringer inte mig om man vill ha typisk schlager. Jag gör gärna någonting som sticker ut. Jag tar risker, utan några garantier. Jag gillar att utforska och det är viktigt vad jag står för. Loreen är likadan.

– Många hade sagt att Loreen är jättesvår att jobba med. Ingen kan prata med henne, fick jag höra. När jag sedan träffade henne fattade jag ingenting. Jag är precis lika flummig som hon, förmodligen. Vi tycker väldigt lika. Hon har väldigt hög ambitionsnivå. Det gillar jag.

Loreen satt ofta hemma hos Ambra i Rinkeby. De pratade om dans, scenkläder, belysning, ja precis allting. De vred på varje sten för att hitta rätta lösningar.

”Jordad, organisk”

Loreen är vacker och hon har en väldigt personlig röst.

– Hon är jordad, organisk. Tar man bort glittret och låter hennes talang komma fram så bli det bra. Glitter behövs bara för folk som inte kan sjunga.

Var hittade ni inspirationen?

– I En Geishas memoarer och Hero. Dessutom älskar jag asiatisk kampsport, så det blev mycket kampsport. Jag gillar kontraster, hårda kontraster, även med ljuset.

Loreen och Ambra repeterade i månader. Loreen är ingen dansare, men hon gjorde fantastiskt svåra grejer samtidigt som hon sjöng. Ambra insåg rätt snabbt att Loreen behövde en dansare, men Loreen var envis och ville testa sig fram utan dansare. I januari kom den amerikanska dansaren Ausben Jordan ändå med i produktionen. Ambra hade fått sin vilja igenom.

– Hon var envis och ville testa. Det uppskattar jag. Till slut insåg hon att det inte gick. Visuellt skulle det inte ha gått ihop med det som vi hör henne sjunga.

Ausben Jordan var ett perfekt val. Han kan dansa och han har prövat på kampsport. För Ambra var det livsviktigt att han är duktig på att lyfta och att han kan föra sig framför kameran.

– Jag ville att oberoende av vad som händer så skulle Loreen inte göra sig illa.

Finalen såg Ambra hemma hos en kompis. Det var jättenervöst. Efter segern var hon fruktansvärt stolt.

– Det blir nästan som om jag var hennes mamma.

Kommer du att satsa mer på koreografi nu?

– Jag känner mig inte klar på scenen. Jag har fått massor av solouppdrag efter Bounce, men jag saknar teamet. Jag är sugen på att starta ett eget kompani. Jag vill inte bli folks morsa. Jag vill inte se begränsningarna för att någon inte

vill jobba tillräckligt hårt. Jag vill inte hamna i boxen.

Ambra Succi driver också en egen dansskola i Stockholm.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0