Loreen drar sitt strå till stacken.

För Loreen var det självklart att besöka kvinnogruppen i Baku. Den svenska sångerskan är starkt engagerad sedan hennes egen kusin blev bortgift som ung tonåring. Här är Loreen tillsammans med journalisten Aytan Mammadova.

För Loreen var det självklart att besöka kvinnogruppen i Baku. Den svenska sångerskan är starkt engagerad sedan hennes egen kusin blev bortgift som ung tonåring. Här är Loreen tillsammans med journalisten Aytan Mammadova.
Foto: Torbjörn Ek

– Min kusin giftes bort som 13-åring

Nu stöttar Loreen kvinnorna i Baku – och kritiserar regimen

Loreen tvekar inte att ta ställning.

Som första artist i Eurovision går hon nu ut och kritiserar den totalitära regimen i Azerbajdzjan.

– Min kusin blev bortgift när hon var 13 så jag förstår vilka problem man har här, säger hon till Nöjesbladet.

Loreen är den första av artisterna i Eurovision Song Contest som här på plats i Azerbajdzjan tar avstånd från den totalitära regimen och öppet vågar kritisera den.

I går på sin lediga dag valde hon att besöka människorättsorganisationen Yuva i Baku. Med stöd från den svenska organisationen Kvinna till kvinna driver de en samtalsgrupp för unga kvinnor.

Vanligt ute på landet

Azerbajdzjan har lagar som ger kvinnor lika rättigheter, men verkligheten är en annan.

På landsbygden är tvångsgiften fortfarande vanligt och att flickor gifts bort innan de ens fyllt 15. För gruppen berättar Loreen att hon varit med om samma sak i Marocko.

– Min kusin blev bortgift när hon var 13 år. Med en äldre man som var 35–40 år, berättar hon.

– Jag blev helt tokig när jag fick höra det, men jag kunde inte styra det, säger hon till Nöjesbladet.

Därför är det självklart för henne att vilja påverka när hon har möjlighet tack vare Eurovision.

– Man måste kritisera regimen, säger Loreen.

”Eurovision en bubbla”

– Det är en självklarhet när man är här. Eurovision är som en bubbla. Och Baku är som en uppbyggd fasad. Det är viktigt att komma förbi det för att se verkligheten också.

Med i kvinnogruppen är Aytan Mammadova, 30. Hon är journalist och arbetar på Azadliq, en av få oppositionella dagstidningar i landet. Hon berömmer Loreen för att hon vågar säga vad hon tycker.

– Det är viktigt. För allmänheten i Azerbajdzjan känns det som att västvärlden struntar i om det är demokrati här på grund av oljan.

Hyllas för kritiken

Även inom Eurovision-bubblan väcker Loreens ställningstagande uppmärksamhet.

– Det är tufft av henne att göra det. Hon som förhandsfavorit har ju också någonstans mandat att uttala sig och göra skillnad, säger Tobias Larsson, ESC-expert på finska tv-kanalen Yle. Torbjörn Ek


artikel från aftonbladet.se

Ps Jag gästbloggar bara i dag, i morgon är Emma, ägaren av bloggen tillbaka /Helena


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0