"Loreen på scen i Marocko i natt" - Article about Loreen's performance in Morocco

Article by Aftonbladet

 

RABAT, MAROCKO. Här gör Loreen succé – och hyllas av världsstjärnan Enrique Iglesias.

I natt showade hon för första gången för den marockanska publiken.
– Det var så mäktigt, säger hon efter konserten.

För en vecka sedan stod världsstjärnan Rihanna på samma scen. I onsdags David Guetta.


I natt uppträdde Loreen Talhaoui, 29, för första gången i Marocko, på den årliga festivalen Mawazine Rythmes du Monde i Rabat. Och var förakt den spanske världsstjärnan Enrique Iglesias - inför en fullsatt publik.

– Det här är ett mansdominerat samhälle och de är inte inte så vana vid att se en kvinna, i högtidlig kaftan, stå och rocka på scenen, säger Loreen efter spelningen i klädd delar av en svartglittring kaftanen hon precis bar på scenen.


Sjöng Bob Marley 

Nöjesbladet följer exklusivt med Eurovision-vinnaren Loreen Talhaoui till Marocko.

Inför cirka 45 000 i publiken spelade hon bland annat ”We got the power”, som hon beskriver har ett politiskt budskap. Hon inledde den nya singeln genom att sjunga Bob Marleys ”No woman no cry”.

– ”We got the power” handlar om att vi alla har makten inom oss, folket har makten. Det är också ett viktigt budskap till kvinnor, säger Loreen.

Det var en anledning till de pirrande nerverna hon kände inför nattens spelning.


”Jag är orolig”

– Jag är väldigt nervös. Som artist har jag ett så starkt behov av att ”connecta” med publiken. Svenska publiken vet vem jag är. Jag är mest nervös över att inte lyckas kommunicera. Det känns direkt om du står på scenen. Jag är orolig för att hur de ska ta emot mig, som kvinna, att jag tar plats. Det är skillnad om en Bob Marley står och sjunger ”we got the power”... Vi får se hur det tas emot, säger hon innan konserten.


Mammans hemland
Efteråt pustar hon ut. Publikens händer åkte, upp, upp, upp när hon avslutade med hiten ”Euphoria”.

– Jag kände en connection, när jag sa upp med händerna, sträckte de upp händerna.

Efter spelningen hyllade Enrique Iglesias Loreens show.

– Bra jobbat! Kul att träffas, säger han och ler.

– Det känns grymt, han är cool, säger Loreen om den snabba mötet.

Västeråstjejen med rötter från Atlasbergen har växt upp. Och blivit en stjärna i mamma Choumicha Talhaoui-Hanssons hemland. Loreen har ett marockansk-berbiskt ursprung.

– De är väldigt stöttande här, och vill att man ska lyckas, säger Loreen.


Höll presskonferens  

Loreen anlände till Rabat, Marockos huvustad, i onsdags kväll. I torsdags höll hon en presskonferens med inhemskt och internationell press.

– Vi älskar henne i Tunisen, inte bara för hennes ursprung utan för musiken. Där är ”Euphoria” en stor hit, säger Ghazi Khalid på den tunisiska radiostationen Jawhara FM.

– Vi älskar att se henne i Marocko, säger den marockanska journalistenCherkaoui Naoufel på nyhetssajten magharebia.com.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0